– W naszej profesji dzielimy się na 2 grupy: jedni to są pasjonaci, a drudzy przychodzą z kompletnego przypadku, zaciekawieni ofertą pracy. I nagle okazuje się, że mają takie możliwości i zdolności, że są wyśmienitymi kontrolerami ruchu lotniczego czy też kontrolerkami, bo panie też u nas pracują – mówi Janusz Janiszewski, p.o. prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
– To nie jest profesja typowo męska. W organie kontroli wieżowej pracuje mniej więcej 50% kobiet i 50% mężczyzn, natomiast w kontroli zbliżania i obszaru to jest 30% kobiet i 70% mężczyzn. Ale ja mam nadzieję, że będzie coraz więcej kobiet w tym pięknym zawodzie – dodaje Janiszewski. Dlaczego sam zdecydował się zostać kontrolerem ruchu lotniczego? O tym więcej w wypowiedzi dla AZiR.
A także:
- Czy kontroler ruchu lotniczego pracuje pod presją popełnienia błędu?
- Czy pracownicy PAŻP mogą liczyć na wsparcie psychologiczne?
- Jakie są minusy tej pracy?
Janusz Janiszewski – p.o. prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Absolwent Akademii Sztuki Wojennej (dawniej AON) na kierunku Zarządzanie ruchem lotniczym, ukończył również studia ekonomiczne we Wrocławiu.
Od 1999 r. jest kontrolerem ruchu lotniczego i posiada unikalną, ekspercką wiedzę i doświadczenie z obszaru planowania, rozwoju i zarządzania ruchem lotniczym. W trakcie swojej kariery zawodowej pełnił odpowiedzialne funkcje menadżerskie i zarządcze w PAŻP. Ponadto jest stałym członkiem Zespołu Doradczego Pełnomocnika Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, odpowiedzialnym za kwestie związane z rozwijaniem infrastruktury w związku z planowaną rozbudową sieci lotnisk w Polsce. W listopadzie 2020 r. został członkiem Network Management Board – Rady Zarządzania Siecią. Od grudniu 2019 r. jest też Przewodniczącym Rady Sterującej A6 Alliance – grupy największych europejskich dostawców usług żeglugi powietrznej.