Jakie predyspozycje powinien mieć kontroler ruchu lotniczego? – Zawsze powtarzam, że tu nie trzeba być Albertem Einsteinem, bo nie można „przekombinowywać” określonych sytuacji. Natomiast trzeba mieć podstawową umiejętność: przede wszystkim logicznego myślenia i łączenia kilku faktów naraz, a także podzielność uwagi – mówi Janusz Janiszewski, p.o. prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
Jakie jeszcze umiejętności przydają się kontrolerom lotów?
A także:
- Jak zostać kontrolerem ruchu lotniczego?
- Jak długo trwa szkolenie?
- Czy kontroler musi znać się na matematyce?
Janusz Janiszewski – p.o. prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Absolwent Akademii Sztuki Wojennej (dawniej AON) na kierunku Zarządzanie ruchem lotniczym, ukończył również studia ekonomiczne we Wrocławiu.
Od 1999 r. jest kontrolerem ruchu lotniczego i posiada unikalną, ekspercką wiedzę i doświadczenie z obszaru planowania, rozwoju i zarządzania ruchem lotniczym. W trakcie swojej kariery zawodowej pełnił odpowiedzialne funkcje menadżerskie i zarządcze w PAŻP. Ponadto jest stałym członkiem Zespołu Doradczego Pełnomocnika Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, odpowiedzialnym za kwestie związane z rozwijaniem infrastruktury w związku z planowaną rozbudową sieci lotnisk w Polsce. W listopadzie 2020 r. został członkiem Network Management Board – Rady Zarządzania Siecią. Od grudniu 2019 r. jest też Przewodniczącym Rady Sterującej A6 Alliance – grupy największych europejskich dostawców usług żeglugi powietrznej.