– W tej chwili w Polsce ponad 200 tys. osób jest bezpośrednio zatrudnionych w branży motoryzacyjnej. Jeżeli weźmiemy pod uwagę szerszy krąg, to kolejne kilkaset tysięcy. Choć trzeba powiedzieć, że ta dzisiejsza, klasyczna motoryzacja spalinowa pomalutku zaczyna odchodzić już w zapomnienie i jesteśmy w przededniu (a właściwie już ją zaczęliśmy) wielkiej rewolucji – zmieniamy rodzaje napędów, silniki spalinowe kończą się itd. – tłumaczy Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Jakie studia wybrać, gdy interesuje nas kariera w motoryzacji?
– Oprócz klasycznych, politechnicznych studiów, takich jak mechanika, mechatronika, czy inne kierunki, które są bezpośrednio związane z motoryzacją, z samochodem jako takim – musimy pamiętać o tym, że ta nowa motoryzacja to nie tylko same samochody. To też energetyka, to sieci przesyłowe, to stacje ładowania, wreszcie – to IT, czyli wielki dział, który jeszcze 30 czy 40 lat temu z punktu widzenia branży motoryzacyjnej prawie nie istniał. Czasami żartuję, że dzisiaj samochód to jest komputer z dodatkiem siedzeń, nadwozia oraz układu kierowniczego i hamulcowego – mówi Faryś.
A także:
- Jak rewolucja w motoryzacji wpłynie na rynek pracy ?
- Czy firmy motoryzacyjne poszukują stażystów?
Jakub Faryś – prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM).
Od początku kariery związany z branżą motoryzacyjną, ekspert i znawca zagadnień dotyczących branży. Pracował w Renault, był dyrektorem sprzedaży i marketingu w firmie będącej wyłącznym importerem Saaba oraz zarządzał marketingiem w Scania Polska. W 2002 r. został dyrektorem Stowarzyszenia Oficjalnych Importerów Samochodów, przekształconego w PZPM, którego został prezesem. Jako prezes PZPM reprezentuje stanowisko firm motoryzacyjnych w kontaktach z administracją publiczną, społeczeństwem oraz mediami, a także organami Unii Europejskiej.
Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego to największa polska organizacja pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszająca oficjalnych importerów, przedstawicieli producentów i producentów pojazdów samochodowych, motocykli, a także producentów nadwozi, przyczep, naczep oraz części, zespołów i elementów pojazdów samochodowych, przeznaczonych do pierwszego montażu.