Konkurs ma na celu podjęcie tematu zrównoważonych rozwiązań dla branży motoryzacyjnej i transportowej. Zadaniem studentów biorących w nim udział będzie zaproponowanie rozwiązania dla jednego z wyzwań, z którymi obecnie zmagają się obie branże. Do tych wyzwań należą m. in. ograniczenie emisji, wydajność energetyczna, cyrkularność materiałowa czy bezpieczeństwo pojazdów. Zwycięskie zespoły otrzymają nagrody pieniężne oraz odwiedzą centralę BASF w Ludwigshafen.
Edukacja elementem strategii CSR
Ogłoszenie konkursu odbyło się w Centrum Nauki Kopernik (CNK), które objęło innowacyjne zmagania studentów honorowym patronatem. Miejsce, jak i patronat, nie są przypadkowe. BASF Polska już od 10 lat jest wyłącznym partnerem laboratorium chemicznego w CNK, teraz umowa o współpracy została przedłużona o kolejny rok. W laboratorium chemicznym CNK zrealizowano dotychczas prawie 6 tys. zajęć opartych na 30 scenariuszach. Do tej pory odwiedziło je już ponad 80 tys. osób. W ciągu 10 lat współpracy BASF patronowała wielu wydarzeniom i warsztatom, które miały miejsce w CNK, takim jak np. „Chemiczne Walentynki”, „ChemiaTomy, czyli weekend z pierwiastkami”, czy konkurs dla uczniów szkół podstawowych Future Heroes.
- Edukacja jest jednym z najistotniejszych elementów naszej strategii CSR. Chcemy zainteresować naukami ścisłymi jak najwięcej młodych osób, które będą w przyszłości pracować nad innowacyjnymi rozwiązaniami dla środowisk – mówiła podczas podpisania umowy i ogłoszenia konkursu Katarzyna Byczkowska, dyrektor zarządzająca firmy BASF Polska. - Nasze partnerstwo z Centrum Nauki Kopernik oraz uczelniami wyższymi stanowi solidną podstawę naszych działań w obszarze społecznej odpowiedzialności.
Szansa na podnoszenie kompetencji
Współpraca z wyższymi uczelniami jest dla BASF Polska bardzo istotna. Wśród nich są Politechnika Warszawska, Politechnika Śląska, Uniwersytet Wrocławski czy uczelnie rolnicze. Na Politechnice Warszawskiej firma realizuje program Zarządzanie Biznesem Technologicznym. Eksperci BASF Polska prowadzą wykłady dla studentów, wyjaśniają im zasady działalności firmy z branży chemicznej i kwestie zrównoważonego rozwoju.
Podobne projekty koncern realizuje z Politechniką Śląską czy uczelniami rolniczymi, w których popularność zdobył program Agro Ambasadorzy. Dzieląc się wiedzą, firma liczy na feedback ze strony studentów w kwestii ich innowacyjnych pomysłów. Współpraca z uczelniami jest więc dla studentów kolejną możliwością podwyższania kompetencji i nawiązywania relacji z przedstawicielami światowego giganta.
BASF na rzecz nauki
Globalnie BASF zatrudnia ok. 10 tys. inżynierów i naukowców, którzy zajmują się działalnością badawczo-rozwojową. W 2020 r. koncern przeznaczył na badania i rozwój 2 mld euro i zgłosił 950 nowych patentów, co stawia go w ścisłej światowej czołówce. Współpracuje z około 250 uniwersytetami, instytutami i indywidualnymi grupami badawczymi na całym świecie.
Dzięki temu BASF może wprowadzać na rynki kolejne, wysoce innowacyjne i przyjazne środowisku naturalnemu produkty, związane z rozbudowaną strategią firmy w zakresie zrównoważonego rozwoju. Są one skierowane do kilkudziesięciu bardzo różnych branż, w tym związanych z motoryzacją i transportem, czyli tych, których dotyczy konkurs „Drive Innovation: Przyszłość Zrównoważonego Transportu”.
BASF Polska dba także o popularyzację zasad różnorodności i włączania (Diversity & Inculsion, w skrócie: D&I). Przykładem może być druga edycja kampanii pod intrygującym tytułem „Chemia jest kobietą”. Kampania ma na celu przedstawienie wizerunków kobiet pracujących w BASF, przełamujących utarte schematy i mogących stanowić inspirację dla osób, które w obawie przed nieznanym rezygnują ze spełniania swoich zawodowych marzeń i celów. Kampania promuje otwartość na zmiany, odwagę, elastyczność, a także determinację w działaniu.
Opr. Bogusław Mazur