Synergia nauki i biznesu
– Współpraca biznesu z nauką daje efekt synergii. Zarówno biznes, jak i naukowcy mogą się czegoś od siebie nauczyć. Naukowcy zyskują informację o tym, co jest w biznesie potrzebne, żeby móc skupić się na rozwiązaniach dla przemysłu. Biznes potrzebuje innowacji, bez nich nie jesteśmy w stanie się rozwijać – komentuje Katarzyna Byczkowska, dyrektor zarządzająca BASF Polska.
Innowacje stanowią fundament działalności dla globalnego koncernu chemicznego, w którego portfolio znajdują się m.in. takie rozwiązania jak filtry UV stosowane w kosmetyce, specjalna odmiana nasion soi, która pozwala uzyskiwać wyższe plony, biodegradowalne tworzywa sztuczne, z których mogą powstawać kompostowalne opakowania do żywności, zastawa stołowa i worki na śmieci. Firma proponuje szereg innowacyjnych rozwiązań m.in. dla rolnictwa, budownictwa, elektromobilności i kilkudziesięciu innych branż. Wśród innych rozwiązań są także: odporna na plamy powłoka do mebli opracowana na bazie wody, specjalistyczne suplementy diety, katalizatory samochodowe, odblaskowe farby malarskie, a także metoda chemicznego recyklingu odpadów, wykorzystywana do produkcji olejów lub gazu syntezowego.
Badania, rozwój, patenty
Na całym świecie BASF zatrudnia ok. 10 tys. inżynierów i naukowców, którzy zajmują się działalnością badawczo-rozwojową. Tylko w 2020 roku na badania i rozwój koncern przeznaczył aż 2 mld euro i zgłosił 950 nowych patentów, co sprawia, że znajduje się w ścisłej światowej czołówce. Oprócz etatowych pracowników, z BASF współpracuje około 250 uniwersytetów, instytutów i indywidualnych grup badawczych na całym świecie, łącząc naukowców w zespoły, które kreują nowe rozwiązania dla biznesu. Ta współpraca ma miejsce również w Polsce, gdzie BASF stawia też mocny akcent na edukację jako element swojej strategii CSR.
6 tysięcy zajęć w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie
– Obchodzimy właśnie 10-lecie naszej współpracy z Centrum Nauki Kopernik. Jesteśmy wyłącznym partnerem laboratorium chemicznego, a rzeczy, które wspólnie robimy, jest naprawdę wiele. Organizujemy warsztaty i szkolenia chemiczne dla dzieci i młodzieży, różnego rodzaju konferencje i wydarzenia specjalne. Nawet podczas pandemii udało nam się wspólnie zorganizować warsztaty chemiczne dla dzieci, które się odbywały online – podkreśla Katarzyna Byczkowska.
W laboratorium chemicznym Centrum, którego BASF Polska jest wyłącznym partnerem, zrealizowanych zostało ponad 6 tys. zajęć opartych na 30 scenariuszach. Do tej pory laboratorium odwiedziło już ponad 80 tys. osób. Obie organizacje podpisały kilka dni temu umowę o przedłużeniu dotychczasowej współpracy.
BASF i polskie uczelnie
Obok CNK chemiczny potentat współpracuje w Polsce także m.in. z Politechniką Warszawską, Politechniką Śląską i uczelniami rolniczymi. Do tej pory w aktywnościach zainicjowanych przez BASF Polska wzięło udział ponad 2 tys. studentów uczelni wyższych.
Z Politechniką Warszawską firma współpracuje od 2015 roku, prowadząc program Zarządzanie Biznesem Technologicznym. Pracownicy BASF prowadzą wykłady dla studentów dotyczące chemii, jednocześnie wplatając w wykłady informacje dotyczące działania przedsiębiorstwa opartego na innowacjach z tej dziedziny nauki. Wykładowcy BASF poruszają istotny dla firmy temat sustainability, czyli zrównoważonego rozwoju. Na początku współpracy firma prowadziła trzy programy wykładów, obecnie jest ich już dwanaście. Podobna współpraca od jakiegoś czasu prowadzona jest z Politechniką Śląską. Natomiast dla uczelni rolniczych, BASF przygotował program Agro Ambasadorzy, w ramach którego firma współpracuje ze studentami, edukując ale jednocześnie analizując ich pomysły.
Pomysł – projekt - grant
Koncern wspiera inicjatywy studenckie i we współpracy z uczelniami organizuje konkursy grantowe dla studentów. Doskonałym przykładem jest niedawno ogłoszony konkurs: „Drive Innovation. Przyszłość zrównoważonego transportu”, mający na celu zachęcenie studentów do tworzenia innowacji dla branży motoryzacyjnej i transportowej. Jego laureaci otrzymają grant finansowy na kontynuację swojego projektu.
– Chcemy zainteresować studentów tematyką zrównoważonego rozwoju w motoryzacji, poszukiwaniem nowych rozwiązań dla tej branży związanych z tematyką sustainability. Ten program powstał we współpracy z Centrum Nauki Kopernik i uczelniami, wspomaga nas również Polska Izba Motoryzacyjna. Dla finalistów szykujemy nagrody finansowe, chcemy ich też zaprosić do naszego centrum kompetencyjnego w obszarze motoryzacji, które się mieści w centrali w Niemczech – mówi Katarzyna Byczkowska.
Opr. Weronika Sikora
Źródło: BASF Polska