Technologiczne kierunki studiów przeżywają prawdziwy renesans. Program ICT Academy i ICT Competition Huawei

Każdego roku ponad 110 tys. osób kończy studia na kierunkach naukowo-technicznych na polskich uczelniach. Kierunki, które cieszą się największą popularnością to informatyka, cyberbezpieczeństwo i pokrewne kierunki powiązane z sektorem ICT, mające duży wkład w rozwój krajowej gospodarki. Sektor ten wymaga nieustannego kształcenia nowych kadr jak również wyrównywania poziomu wiedzy i umiejętności zgodnie z globalnymi standardami. W tym właśnie celu stworzony został program ICT Academy i towarzyszący mu konkurs ICT Competition, który organizuje Huawei.

Ważne kompetencje inżynierskie, biznesowe, ale także personalne

– Wdrożenie najnowszych technologii chmurowych, telekomunikacyjnych, jak 5G, a za jakiś czas 6G, a do tego sztucznej inteligencji znacząco poprawi wydajność procesów biznesowych. Ale koniec końców potrzebne będą umiejętności pozwalające wyniki analiz przypisać potrzebom konsumentów i pracowników. W takim świecie kluczowe będzie posiadanie kompetencji zarówno inżynierskich, jak i biznesowych oraz miękkich, personalnych. Trzon kompetencji przyszłości dotyczyć będzie przede wszystkim zdolności łączenia wiedzy z obszarów automatyki, mechatroniki, robotyki, chmury oraz programowania. Ważne będą jednak również takie zdolności jak myślenie analityczne, rozwiązywanie problemów, ale też gotowość do ciągłego uczenia się i odważnego podejmowania decyzji – powiedział Ryszard Hordyński, dyrektor ds. strategii i komunikacji Huawei Polska.

Sektor ICT – co to takiego?

Sektor ICT to ogólnie mówiąc technologie obejmujące przesyłanie, gromadzenie i przetwarzanie danych w formie elektronicznej. Jest to ogromnie ważne, z uwagi na to, że  polska gospodarka jest silnie uzależniona od przepływu danych elektronicznych, które generują ok. 46 proc. krajowego PKB (wg raportu opracowanego dla Ministerstwa Cyfryzacji). Dane GUS pokazują, jak bardzo sektor ICT jest istotny zarówno z punktu widzenia lokalnych gospodarek, ale i tej ogólnokrajowej. W roku 2019 w sektorze tym w Polsce działało blisko 2,4 tys. firm, z których aż 75% zajmowało się usługami IT. Liczba osób pracujących w sektorze ICT przekraczała już wtedy 260,7 tys., a wartość przychodów netto ze sprzedaży w tym sektorze wyniosła 170,3 mld zł i w skali roku zwiększyła się o 7,6 proc. Rozwój tego sektora wymaga jednak nieustannego kształcenia nowych kadr, rozwijania talentów, a także wyrównywania poziomu wiedzy i umiejętności, aby być na bieżąco z globalnymi trendami.

Połączenie biznesu i nauki 

– Jako Huawei bierzemy aktywny udział w kreowaniu cyfrowych kompetencji na polskim rynku, współpracując z wieloma polskimi uczelniami, m.in. Politechniką Warszawską, Politechniką Poznańską, Akademią Górniczo-Hutniczą czy Uniwersytetem Łódzkim. Rozwijamy we współpracy z nimi laboratoria badawcze, a także oferujemy certyfikowane kursy dla naukowców i studentów – wymienia Ryszard Hordyński.

ICT, czyli technologie informacyjne i komunikacyjne, to jest podstawa dla wielu dziedzin, zarówno informatycznych, jak i wywodzących się tradycyjnie z telekomunikacji. Współcześnie właściwie wszyscy, którzy chcą zostać inżynierami, zajmować się komunikacją i wymianą danych, będą pracować w obszarze ICT – powiedział dr hab. inż. Piotr Zwierzykowski z Wydziału Informatyki i Telekomunikacji Politechniki Poznańskiej.

Według doktora Zwierzykowskiego, pośród absolwentów kierunków, którzy docelowo mogą pracować w obszarze ICT są elektronicy, teleinformatycy, specjaliści ds. telekomunikacji, jak i informatycy specjalizujący się w tym obszarze aż po fachowców od sztucznej inteligencji, którzy opracowują algorytmy na potrzeby komunikacji. Młodzi ludzie zdają sobie sprawę, że jest to jeden z najbardziej obiecujących kierunków przyszłości, dlatego studia techniczne przeżywają obecnie oblężenie. Kobiety również świetnie radzą sobie w zawodach związanych z IT, czego dowodem jest rosnący z roku na rok ich procentowy udział w rynku branży IT. Panie stanowią obecnie około 30 proc. zatrudnionych w sektorze specjalistów.

Z danych GUS wynika, że krajowe uczelnie kształcą rokrocznie ponad 110 tys. absolwentów kierunków naukowo-technicznych, co daje Polsce czwarte miejsce w UE, na poziomie krajów Europy Północnej. Ta popularność w dużej mierze wynika z uwarunkowań rynku pracy: szacuje się, że w naszym kraju już w tej chwili brakuje ok. 50 tys. informatyków, a zgodnie z przyjętą niedawno „Polityką dla rozwoju sztucznej inteligencji w Polsce” na krajowym rynku szybko będzie wzrastać też zapotrzebowanie na specjalistów AI. Wiele firm, szczególnie w dobie pandemii, postawiło mocno na rozwój sztucznej inteligencji, e-commerce i dostosowuje swoją ofertę do zmieniającego się w ogromnym tempie rynku.

10 osób na 1 miejsce na kierunku informatycznym

Zainteresowanie jest ogromne, informatyka jest w tej chwili najbardziej pożądanym kierunkiem studiów, tutaj mamy najwięcej kandydatów. Oczywiście musimy zrobić selekcję, więc na uczelnię dostaje się niecałe 10 proc. z nich, natomiast wszystkie kierunki związane ze sztuczną inteligencją, cyberbezpieczeństwem czy hardware’em i software’em są bardzo mocno oblężone – mówi prof. dr hab. inż. Michał Wieczorowski, prorektor Politechniki Poznańskiej ds. rozwoju i współpracy z gospodarką.

Profesor Wieczorkowski podkreśla, że Politechnika Poznańska aspiruje do miana krajowego centrum sztucznej inteligencji, cyberbezpieczeństwa i technologii ICT. Uczelnia współpracuje m.in. z uniwersytetami w Stanach Zjednoczonych czy Indiach, dlatego kształcenie w tych kierunkach w dużej mierze opiera się na współpracy międzynarodowej.

– Staramy się też wysyłać studentów na inne uniwersytety w całej Europie w ramach programu Erasmus. Jesteśmy w tej chwili globalną wioską i poznanie tej globalnej specyfiki jest bardzo istotne – mówi prof. Michał Wieczorowski.

Kształcenie kadry dla biznesu

Kształcenie wykwalifikowanych kadr jest bardzo istotne także z punktu widzenia biznesu. Z tego powodu coraz częściej firmy angażują się w ten proces, współpracując ze szkołami wyższymi, ale też inicjują autorskie programy szkoleniowe.

W Polsce młodzi ludzie mają ogromny pęd do wiedzy, co potwierdzają też badania. Jak wynika z raportu OECD, 43 proc. Polaków ukończyło szkołę wyższą. Dla porównania w Niemczech i Czechach współczynnik ten wynosi 33 proc. – mówi dyrektor ds. strategii i komunikacji Huawei Polska. – Najważniejsze jest jednak to, że młodzi Polacy nie chcą być tylko odbiorcami technologii, ale jej współkreatorami. Młodym innowatorom należy dawać nie tylko wsparcie finansowe, ale przede wszystkim mentoringowe, by wiedzę techniczną zdobytą na studiach mogli oni przekuć w działania biznesowe, by wiedzieli, jak sprzedać rynkowi swoje innowacyjne pomysły. I to właśnie robimy w ramach takich inicjatyw jak ICT Competition i ICT Academy.

Huawei planuje w ciągu najbliższych trzech lat w ramach programu ICT Academy Huawei przeszkolić w Europie Środkowo-Wschodniej i Skandynawii ponad 18 tys. studentów w. zakresie umiejętności cyfrowych nowej generacji. Studenci, którzy biorą udział w projekcie, otrzymują dostęp do kilku poziomów szkoleń m.in. z obszaru 5G, Big Data, sztucznej inteligencji czy chmury obliczeniowej. Najlepsi w przyszłości mogą też znaleźć pracę w warszawskim centrum badawczo-rozwojowym Huaweia, skupionym na nowych technologiach. Częścią tej inicjatywy jest konkurs ICT Competition. W ostatniej edycji w międzynarodowym finale konkursu wzięła udział polska reprezentacja, składająca się ze studentów Politechniki Poznańskiej, którzy zmierzyli się z ponad setką innych zespołów.

Taki konkurs jest dla studentów pod wieloma względami nieoceniony. Przede wszystkim daje im możliwość sprawdzenia samych siebie i przekonania się, czego się nauczyli. Po drugie, mają możliwość rywalizowania ze studentami z innych krajów, a przy tym mogą się przekonać, jak będzie wyglądać ich przyszła praca – dodaje prof. Michał Wieczorowski.

Konkurs Huawei ICT Competition do tej pory przyciągnął ponad 40 tys. uczestników z ponad 800 uniwersytetów i szkół wyższych w 32 krajach.

Opr. Weronika Sikora

Źródło: Politechnika Poznańska; Huawei

Partner strategiczny

Partnerzy instytucjonalni

Partner

Partnerzy medialni

Twoja playlista jest pusta.