Okres przedświąteczny dobrym momentem na zmianę pracy?

Koniec roku to czas wytężonej pracy dla wielu grup zawodowych. Przedświąteczna gorączka dla pracowników handlu, gastronomii czy turystyki bywa trudnym doświadczeniem – ponad połowa z nich ma do czynienia ze stresującymi sytuacjami związanymi z klientami. Jednocześnie dla tych branż to doskonały okres na zmianę zatrudnienia – tylko między październikiem a listopadem liczba ofert na pracuj.pl skierowanych do pracowników obsługi klienta wzrosła rok do roku o 62 proc., sprzedaży – o 41 proc., a hotelarstwa i turystyki – blisko czterokrotnie. Nic więc dziwnego, że aż 33 proc. osób pracujących z klientami szuka w tym okresie nowego zatrudnienia.

Na początku pandemii wydawało się, że sytuacja pracowników handlu, gastronomii i szeroko rozumianej obsługi klienta pogorszy się na długo. Na szczęście te przewidywania okazały się zbyt pesymistyczne – choć popularność e-commerce rośnie, w centrach handlowych, sklepach, restauracjach czy hotelach w okresie okołoświątecznym „fizyczny” ruch zakupowy jest zdecydowanie większy niż w pozostałe części roku. Dlatego też w branży na sile przybrały rekrutacje, a nastroje pracowników są pozytywne – w zdecydowanej większości (62 proc.) uważają oni, że ich sytuacja zawodowa nie jest ani gorsza, ani lepsza niż przed pandemią. 8 proc. wskazuje, że ich sytuacja wręcz poprawiła się, a 31 proc. twierdzi, że się pogorszyła.

Czas na zmianę pracy

Okres świąteczny to dobry czas dla specjalistów obsługi klienta na podejmowanie nowych wyzwań zawodowych i negocjacje warunków pracy. Pracodawcom zależy na zatrudnieniu najlepszych i na obsłudze klienta satysfakcjonującej dla wszystkich stron. Dlatego też 33 proc. pracujących bezpośrednio z klientami planuje zmianę miejsca zatrudnienia. 85 proc. respondentów jest otwartych na nową ciekawą ofertę pracy, jeśli otrzymaliby ją w najbliższych miesiącach.

Głównym powodem poszukiwania nowej pracy jest chęć zwiększenia zarobków – 73 proc. badanych chciałoby zarabiać więcej, a 81 proc. wskazuje, że wybierając pracę, bierze pod uwagę wynagrodzenie. Inne powody to brak możliwości awansu (28 proc.), poczucie bycia niedocenianym (25 proc.), zła atmosfera w pracy (17 proc.) oraz chęć zmiany branży, bądź zawodu (16 proc.).

- Badania osób pracujących bezpośrednio z klientami pokazują, że również w tej grupie zawodowej główną motywacją do zmian zawodowych są pieniądze. Obsługa klienta w takich branżach jak handel, gastronomia czy turystyka bywa źródłem wielu napięć i nie zawsze odzwierciedla się w odpowiednio wysokich wynagrodzeniach. Dlatego oferowane atrakcyjne zarobki wyróżniają się znacznie na tle innych atutów pracodawców, poszukiwanych przez tę grupę badanych. W okresie przedświątecznym dla osób pracujących bezpośrednio z klientami otwierają się pod tym względem nowe możliwości – mówi Agata Grzejda, ekspertka ds. komunikacji wewnętrznej w Grupie Pracuj.

Satysfakcja z pracy, nie z wynagrodzenia

Ponad połowa badanych (57 proc.) odczuwa satysfakcję z wykonywanej pracy  i ją lubi, niewiele mniej (ok. 50 proc.) czuje się doceniana przez przełożonych. 28 proc. badanych nie czuje się doceniana w obecnym miejscu pracy, a 26 proc. uważa, że ich praca jest ogólnie niedoceniania przez społeczeństwo. 

Osoby obsługujące klientów odczuwają nieco mniejszą satysfakcję z wynagrodzenia niż z pracy. 40 proc. badanych jest zadowolonych ze swoich zarobków , choć tylko 4 proc. – zdecydowanie, a 36 proc. „raczej”. Prawie jedna trzecia nie potrafi określić swojego stopnia satysfakcji z pensji. 28 proc. respondentów jest niezadowolonych z zarobków, w tym 7 proc. – zdecydowanie, a 21 proc. „raczej”.

Okazuje się, że aż 20 proc. pracowników działów obsługi klienta nigdy nie otrzymało podwyżki. 65 proc. otrzymało podwyżkę w ciągu ostatnich dwóch lat, w tym 20 proc. w ciągu ostatnich sześciu miesięcy.

Klient – źródłem stresu

Badanie pokazuje nie tylko, jakie plany zawodowe i płacowe mają osoby biorące w nim udział, ale także, jak postrzegają zachowania klientów. Dla ponad połowy respondentów praca z klientem jest pozytywnym doświadczeniem, a kontakt z klientem uznają za ważny i pozytywny element swojej pracy. 

Osoby zatrudnione w obsłudze klienta mogą być napędzane przez pozytywne reakcje konsumentów, ale także mogą negatywnie odbierać ich przykre zachowania – ponad połowa badanych spotyka się ze stresującymi sytuacjami w tych relacjach. - Często jako klienci w przedświątecznym napięciu zapominamy, że po stronie sklepu czy dostawcy usług jest żywy człowiek, pracujący ciężko w tym okresie. Tym ważniejsze jest odpowiednie przeszkolenie pracowników, którzy mają kontakt z klientami na okoliczność takich sytuacji – komentuje portal.

Pracuj.pl przeprowadziło badanie na grupie 763 osób. Respondentami były osoby pracujące bezpośrednio z klientami w sklepach, punktach sprzedaży, na recepcji, w sekretariatach oraz w gastronomii.

Opr. mw

Źródło: pracuj.pl

Partner strategiczny

Partnerzy instytucjonalni

Partner

Partnerzy medialni

Twoja playlista jest pusta.