Czas premii świątecznych. Firmy bardziej hojne niż w ub. roku

W okolicach świąt Bożego Narodzenia 44 proc. przedsiębiorstw zamierza wypłacić pracownikom premie okolicznościowe. Kolejne 36 proc. pracodawców zamierza ufundować pracownikom bony podarunkowe. Żadnych działań związanych z bonusami świątecznymi nie planuje 13 proc. firm – wynika z badania Randstad Polska.

Jak wskazuje sondaż, pracodawcy są bardziej hojni niż przed rokiem. To wypadkowa lepszej oceny kondycji finansowej firm. Jednocześnie jest to odpowiedź na presję płacową ze strony pracowników – wobec trudności w pozyskaniu kandydatów do pracy pracodawcy uruchamiają wszystkie swoje pomysły na to, aby wpłynąć na obniżenie rotacji pracowników w firmach. Premie należą do tej grupy narzędzi.

Premie, bony, paczki

Premię świąteczną zamierza wypłacić 44 proc. pracodawców – to blisko 10 pkt proc. więcej niż rok temu. Spadł także odsetek firm, które nie planują żadnych działań (o 8 pkt proc., z 21 proc. w 2020 r.).

36 proc. firm zamierza ufundować pracownikom bony podarunkowe. Zatrudnieni w 29 proc. przedsiębiorstw mogą liczyć na upominki dla siebie i swoich rodzin.

Jedna trzecia pracodawców planuje przeznaczyć na benefity świąteczne od 100 do 300 zł w przeliczeniu na pracownika (wzrost o 7 pp.). Z drugiej strony wzrosła też liczba firm, które planują wydać powyżej 500 zł w przeliczeniu na pracownika (z 18 proc. do 22 proc.). Wyraźna w badaniu jest również grupa pracodawców, którzy planują wydać na ten cel od 300 do 500 zł (26 proc.).

Okolicznościowe premie świąteczne w trzech czwartych firm będą przyznawane wszystkim pracownikom , ale w 65 proc. przedsiębiorstw, które planują taką inicjatywę, kwota będzie zróżnicowana ze względu na stanowisko i dział. W przypadku bonów towarowych w 87 proc. firm trafią one do wszystkich zatrudnionych. Jednak tu także najczęściej ich wartość będzie zależała od stanowiska i działu, w którym pracuje dany pracownik (61 proc.).

Spotkania świąteczne i działania charytatywne

Z badania wynika, że 43 proc. firm zamierza zorganizować spotkanie świąteczne dla wszystkich pracowników. Co piąta firma zamierza zaangażować pracowników do udziału w działaniach charytatywnych.

Żadnych działań związanych z bonusami świątecznymi nie planuje 13 proc. firm. To mniej o 8 pp. niż rok wcześniej.

Świąteczne benefity zależą od sektora czy wielkości firmy. Pracownicy sieci handlowych dostają najczęściej paczki dla dzieci oraz bony zakupowe czy doładowania kart przedpłaconych, które mogą zrealizować w sklepie, w którym pracują. Np. sieć Auchan rozda pracownikom bony zakupowe warte 700 zł, zaś np. w dyskontach Netto rozdawane będą zasilenia kart Sodexho wynoszące do 500 zł.

Z kolei np. pracownicy spółek Grupy PZU, w których funkcjonuje Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych, otrzymają świadczenia pieniężne. Ich wielkość uzależniona jest od sytuacji materialnej pracowników, ustalonej na podstawie oświadczeń o dochodach.

Badanie Randstad objęło 1000 firm. Wzięli w nim udział pracownicy obszarów HR lub zarządów.

Opr. mw

Źródło: Randstad, businessinsider.pl

Partner strategiczny

Partnerzy instytucjonalni

Partner

Partnerzy medialni

Twoja playlista jest pusta.