Weszły w życie przepisy dot. ochrony sygnalistów

Od 25 września 2024 r. wszystkie firmy zatrudniające co najmniej 50 pracowników muszą mieć już wdrożone przepisy dotyczące zgłoszeń wewnętrznych w ramach ochrony sygnalistów. Ustawa nakłada na pracodawców obowiązek stworzenia bezpiecznych kanałów zgłaszania nieprawidłowości w firmie oraz ochrony osób ujawniających nadużycia.

Nowe przepisy mają m.in. zapewnić większe bezpieczeństwo osobom, które poinformują przełożonych o naruszeniu prawa w miejscu pracy. Instytucje promujące dobre praktyki w zakresie praw pracowniczych i polityki socjalnej w Polsce już od 14 lat doceniane są przez kapitułę Konkursu Pracodawca Godny Zaufania. Nabór do XIV edycji inicjatywy organizowanej przez Fundację im. XBW Ignacego Krasickiego zakończył się 30 września br.

Dobre traktowanie pracowników jako jeden z kluczowych walorów firmy

Dzisiejsi pracownicy cenią etyczne podejście w biznesie. I nie chodzi tylko o osobistą perspektywę jak otrzymanie stabilnego zatrudnienia, które dla 68 proc. ankietowanych jest niezbędne, aby określić daną instytucję mianem pracodawcy godnego zaufania – wynika z  badania przeprowadzonego w ub.r. na zlecenie Fundacji XBW przez Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna. Zwłaszcza młodsze pokolenia mają na uwadze szerszy kontekst: uczciwość oraz transparentność, które jako kluczowe filary instytucji współtworzą  przyjazne i bezpieczne środowisko pracy.

Ponad 1/5 respondentów jest zdania, że na atrakcyjność pracodawcy wpływa dobre traktowanie pracowników, które przekłada się budowę przyjaznego środowiska pracy i poczucie bezpieczeństwa wśród członów zespołu. Jak wynika z najnowszych badań zrealizowanych przez Fundację XBW, respondenci aktywni zawodowo nie chcą zatrzymywać się na podstawowych priorytetach. Coraz częściej doceniają także otwartą kulturę organizacyjną oraz transparentność w działaniach organizacji.

- W ostatnich latach widać dużą zmianę w podejściu do zatrudnienia zarówno po stronie pracowników, jak i przedsiębiorców. Te zmiany są ściśle powiązane z dynamicznymi procesami zachodzącymi w gospodarce, demografii oraz kulturze. W dzisiejszym świecie, gdzie tempo życia i pracy nieustannie rośnie, pracownicy szukają miejsc, które nie tylko zapewnią im stabilność finansową, ale również zadbają o ich zdrowie psychiczne i jakość życia, działając według idei work-life balance – podkreśla Urszula Jóźwiak, prezeska Fundacji im. XBW Ignacego Krasickiego, i dodaje:– Nasze badania pokazują ciekawe trendy w oczekiwaniach pracowników. Okazuje się, że ponad jedna trzecia ankietowanych preferuje zatrudnienie na podstawie umowy o pracę, co świadczy o poszukiwaniu stabilności i bezpieczeństwa zawodowego. Dla blisko 30% badanych równie istotne są dobre zarobki, co sugeruje, że wynagrodzenie wciąż odgrywa kluczową rolę w wyborze miejsca zatrudnienia. Jednak w ostatnich latach zaobserwowaliśmy także zmianę w podejściu do ogólnego funkcjonowania firmy. Współczesny zespół oczekuje od pracodawcy nie tylko korzystnych warunków finansowych, ale również uczciwych i przejrzystych praktyk. Coraz częściej pracownicy zwracają uwagę na to, jak firma prowadzi swoją działalność, i nie boją się wskazywać na występujące nieprawidłowości czy naruszanie przepisów prawa.

Ochrona sygnalistów szansą dla pracodawców?

W ślad za coraz bardziej wymagającym rynkiem pracy, już od 25 września 2024 r. wszystkie firmy zatrudniające co najmniej 50 pracowników muszą mieć wdrożone przepisy dotyczące zgłoszeń wewnętrznych w ramach ochrony sygnalistów. Wprowadzenie nowych przepisów ma na celu umożliwienie składania zawiadomień o naruszeniach prawa i zapewnienie większego bezpieczeństwa osobom, które je zgłaszają w swoich miejscach pracy. Ustawa z 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów wprowadza istotne zmiany, które zobowiązują przedsiębiorców do wdrożenia odpowiednich procedur i gwarantuje ochronę przed działaniami odwetowymi wobec osób ujawniających nieprawidłowości.

- Warto pamiętać, że sygnaliści to osoby, które troszczą się o uczciwość i przejrzystość w organizacji. Nowe przepisy mają na celu zagwarantowanie skutecznej ochrony tych osób i stworzenie środowiska, w którym pracownicy nie boją się zgłaszać nieprawidłowości, a pracodawcy mają narzędzia, aby skutecznie na nie reagować. W tym celu zadaniem  podmiotów prywatnych i instytucji publicznych jest opracowanie prostych i dostępnych procedur zgłaszania naruszeń, zarówno wewnętrznie w organizacji, jak i zewnętrznie do Rzecznika Praw Obywatelskich i innych właściwych organów publicznych – mówi Marcin Malecko, dyrektor zespołu do spraw sygnalistów w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich.

Jak podkreśla Marcin Malecko, ustawa obejmuje szeroki zakres naruszeń, które mogą zostać zgłoszone przez sygnalistę – od korupcji i oszustw finansowych po naruszenia przepisów dotyczących ochrony środowiska.  Powinna się ona przyczynić do poprawy przestrzegania prawa i kultury pracy w Polsce.

Zgodnie z ustawą, naruszeniem prawa jest działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa, dotyczące, oprócz wspomnianej korupcji, m.in.: zamówień publicznych, ochrony danych osobowych i prywatności, ochrony zdrowia publicznego i zwierząt, bezpieczeństwa sieci teleinformatycznych, zdrowia publicznego czy ochrony konsumentów. Co istotne, zgodnie z najnowszymi przepisami prawa, osoba zgłaszająca nieprawidłowości jest chroniona przed działaniami odwetowymi ze strony pracodawców, w tym wypowiedzeniem lub nieodnowieniem umowy o pracę, obniżeniem wynagrodzenia, przeniesieniem na niższe stanowisko lub stosowaniem mobbingu.

Pracodawca Godny Zaufania – już XIV edycja

Konkurs „Pracodawca Godny Zaufania” od 2010 r. promuje dobre wzorce pracodawcy, w tym społeczne zaangażowanie, wolontariat pracowniczy, dostępność i inkluzywność firmy. Pracodawcy mogą ubiegać się o tytuł w jednej z 10 kategorii, takich jak: motywacja, rozwój i cyfryzacja, zdrowie czy lider ESG. Firma musi zatrudniać też, co najmniej 50 pracowników, choć ten wymóg nie dotyczy kategorii MŚP (Małe i Średnie Przedsiębiorstwa). W XIV edycji Konkursu Pracodawca Godny Zaufania nagrodzone zostaną firmy stwarzające przyjazne środowisko pracy i stawiające na innowacje.

Kapituła konkursu składa się z członków organizacji pozarządowych, think thanków i pracowników uczelni, w tym: Krajowej Izby Gospodarczej, Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”, Fundacji im. XBW Ignacego Krasickiego, Instytutu ESG, Instytutu Staszica, Centrum im. Adama Smitha, Warsaw Enterprise Institute, Związku Przedsiębiorców i Pracodawców, Instytutu Biznesu, Stowarzyszenia Integracja i Współpraca (organizatora Welconomy in Toruń), Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego.

Więcej o inicjatywie „Pracodawca Godny Zaufania”: www.pracodawcagodnyzaufania.pl.

Źródło: Pracodawca Godny Zaufania

Opr. KD

Partner strategiczny

Partnerzy instytucjonalni

Partner

Partnerzy medialni

Twoja playlista jest pusta.