Badanie Biblioteki Narodowej pokazało, że osoby w wieku 15–18 lat czytają przede wszystkim lektury szkolne oraz beletrystykę dla młodzieży. Jeśli chodzi o lektury spontaniczne najczęściej stymulowane są przez polecenia pochodzące z sieci lub rozmowy z kolegami.
Hestia zachęca do czytania
– Na rynku jest mnóstwo atrakcyjnych tytułów. My w tym wszystkim dostrzegamy potencjał literatury klasycznej dla dzieci i młodzieży, bo przecież to ona uczy wrażliwości, pozwala odbierać świat na poziomie emocjonalnym i daje mądrą lekcję pokory, stawiając więcej pytań niż odpowiedzi. W tym sensie literatura piękna jest innym rodzajem medium niż książki non-fiction, biografie lub poradniki – podkreśla Magdalena Kąkolewska, prezeska Fundacji Artystyczna Podróż Hestii, organizującej z ramienia ERGO Hestii konkurs Literacka Podróż Hestii.
Fundacja Artystyczna Podróż Hestii podjęła się dodatkowej promocji literatury ujęciu klasycznym zarówno wśród dzieci, jak i rodziców, tworząc serię podcastów, w której znane osoby, m.in. Marian Opania, Artur Barciś, Cezary Żak czy Krystyna Czubówna, czytają fragmenty książek. W Mikołajki, 6 grudnia w social mediach odbył się wielki finał akcji podcastowej i pojawił się ostatni podcast czytany przez Roberta Makłowicza, „Opowieść wigilijna”.
Przykład idzie z góry – czytaj jeśli chcesz żeby twoje dzieci czytały
Tego typu promocja to tylko jeden z czynników decydujących o budowaniu czytelnictwa. To czy dzieci czytają w dużej mierze zależy od ich rodziców i sytuacji rodzinnej. Więcej czytelników jest wśród osób, w których domach mieszkają dzieci i młodzież. Jednak kwestia posiadania książek w domu pozostawia wiele do życzenia. Aż 31 proc. badanych nie ma żadnych książek lub ma tylko podręczniki szkolne (20 proc. z badanych). Księgozbiory domowe posiada 64 proc. respondentów.
To wszystko pokazuje jak duży sens ma promowanie najlepszych tytułów dla dzieci i młodzieży. Jednym z konkursów, który wyróżnia autorów, autorki i wydawców klasycznych form literackich dla dzieci: powieści i opowiadań, napisanych w języku polskim i wydanych w Polsce, jest Literacka Podróż Hestii. W tegorocznej edycji tytuł najlepszej książki dla młodych czytelników i czytelniczek otrzymała powieść Katarzyny Ryrych pt. „Lato na Rodos”.
– Ideą Literackiej Podróży Hestii jest, po pierwsze, nagrodzenie, a przez to dowartościowanie literatury w jej klasycznych formach: powieści i opowiadań. A po drugie, stworzenie z nagrodzonych książek serii, która niebawem ma szanse ułożyć się w biblioteczkę „współczesnej klasyki” – mówi Michał Rusinek, prezes Fundacji im. Wisławy Szymborskiej oraz członek kapituły konkursu Literacka Podróż Hestii.
Książka to zawsze dobry prezent
Wielu z nas zgodzi się z Michałem Rusinkiem, który uważa że książka pozostaje dobrym pomysłem na prezent świąteczny dla dziecka. Pełni nie tylko funkcję edukacyjną, ale też przedstawia bohaterów, którzy często z dziećmi pozostają na całe życie. Zapewne wielu z nas ma swoje ulubione książki z dzieciństwa, do których zawsze chętnie wracał i jeszcze chętniej przeczyta je własnym dzieciom.
– Literacka Podróż Hestii to szeroko zakrojona inicjatywa ERGO Hestii oraz dwóch fundacji – im. Wisławy Szymborskiej oraz Artystyczna Podróż Hestii. W jej ramach odbywa się nie tylko konkurs na najlepszą książkę dla dzieci i młodzieży, ale również szereg innych działań – od plenerów czytelniczych po podcasty, w ramach których znane osoby czytają książki dla dzieci i młodzieży. Uczestników Literackiej Podróży Hestii nie brakuje również na różnorodnych festiwalach literackich, które odbywają się w całej Polsce – mówi Maria Rosa, dyrektor Biura Sprzedaży i Marketingu Online ERGO Hestii.
Piórko zachęca do twórczości
Warto tutaj wspomnieć o konkursie „Piórko” sieci Biedronka, która od kilku już lat kieruje go do młodych pisarzy i ilustratorów. Jest to inicjatywa mająca zachęcić młodych twórców do stworzenia historii dla dzieci w wieku 4 do 10 lat. Projekt ma na celu popularyzację czytelnictwa wśród najmłodszych. Każdorazowo w konkursie przyznawane są dwie równorzędne nagrody – dla autora tekstu i autora ilustracji do tekstu laureata, w wysokości 100 tys. złotych każda. Książka laureatów trafia następnie do sprzedaży w sklepach sieci Biedronka i sprzedawana jest w kilkudziesięciu tysiącach egzemplarzy. W zeszłorocznej akcji wzięło udział około 4800 uczestników. Zwieńczeniem Piórka 2020 było odsłonięcie ekologicznego muralu z okładką zwycięskiej książki. Powstały on na warszawskim Powiślu. W celu promocji czytelnictwa, sieć zorganizowała również od 30 września do 6 października w wybranych sklepach Biedronka Tydzień Głośnego Czytania. Fragmenty zwycięskiej książki konkursu Piórko 2021 czytali Wiktor Zborowski i Beata Tadla.
Opr. Weronika Sikora
Źródła: badanie Bilblioteki Narodowej, Hestia, Biedronka