Jak zatrzymać dobrego pracownika? O systemach motywacyjnych w firmach

Co powinno być sygnałem dla pracodawcy, że powinien zweryfikować system motywacyjny firmy, aby zwiększyć lojalność pracowników? Znakiem, że zaczyna się źle dziać i zatrudnieni nie czują się związani z firmą, jest stopniowe odchodzenie z firmy coraz większej liczby pracowników. Warto zwrócić także uwagę, czy zauważalnie nie maleje wydajność i efektywność zespołu. To również znak, że ludzie są wypaleni lub nie są wystarczająco zmotywowani.

Co zrobić, aby zatrzymać cennych pracowników?

Dla znakomitej większości pracowników bardzo istotne są kwestie finansowe. Konkurencyjne wynagrodzenie, adekwatne do ich doświadczenia zawodowego i wykształcenia, jest jednym z czynników decydujących o przyjęciu oferty pracy i pozostania na stanowisku. Często obawa przed utratą źródła stałego dochodu sprawia, że pracownik nie będzie myślał o zwolnieniu. Jednak jeśli czynniki finansowe są jedynym źródłem motywacji, jego wydajność nie będzie najwyższa.

Obecny, coraz bardziej rozwijający się rynek pracy oraz niedobór pracowników-specjalistów sprawia, że niezadowolony z aktualnego miejsca pracy zespół będzie przeglądać oferty konkurencji w poszukiwaniu lepszego miejsca. Bywa, że warunki oferowane w innych firmach są bardziej atrakcyjne niż w firmie, w której aktualnie pracują. Co więc zrobić, aby zatrzymać pracownika?

Podstawową sprawą jest zapewnienie dogodnych warunków pracy, przyjaznej atmosfery w zespole bez niezdrowej rywalizacji. W integracji mogą pomóc wspólne imprezy dla pracowników. Bardzo ważne jest też w momencie podpisania umowy jasne określenie zakresu obowiązków, żeby pracownik wiedział, co do nich należy i nie miał np. poczucia, że to jemu przypisywane są najtrudniejsze czy najmniej ciekawe zadania, których nikt inny nie chce się podjąć. 

Należy pamiętać o tym, że rutyna w pracy może okazać się zabójcza dla motywacji. Powtarzanie przez pracownika ciągle tych samych zadań nie pomaga mu w rozwoju i może doprowadzić do wypalenia zawodowego. Nie bez znaczenia ma też dopasowanie zakresu wykonywanej pracy do zainteresowań pracownika. Choć nie zawsze jest to możliwe, warto jednak sprawdzać pasje i dodatkowe umiejętności swojego zespołu, aby delegowane zadania sprawiały im przyjemność.

Pozapłacowe dodatki dla pracowników

Jak jeszcze budować relacje, które wpływają na lojalność pracowników? Zanim zabierzemy się do tworzenia systemu premiowania oraz dodatkowych świadczeń, warto zadbać o podstawowe udogodnienia. Jedną z najbardziej prozaicznych kwestii jest możliwość parkowania w pobliżu miejsca pracy – ogromnie frustrujące może okazać się poszukiwanie rano wolnego miejsca parkingowego, często znacznie oddalonego od siedziby firmy.

W następnej kolejności powinniśmy postawić na spełnienie podstawowych potrzeb pracowników – zaoferujmy im wodę, kawę, miejsce do przygotowania i spożycia posiłków. Możliwość komfortowego spędzenia przerwy w pracy jest tak samo ważna, jak pozostałe czynniki.

Warto, szczególnie w obliczu doświadczeń z ostatnich kilkunastu miesięcy, zadać sobie pytanie, czy wykonywana praca musi odbywać się w biurze? Jeśli nie, warto rozważyć wprowadzenie dni pracy zdalnej w domu. Po pierwsze, to dowód zaufania do pracowników. A po drugie, pracownik mający możliwość pracy zdalnej, pracując w innych warunkach, często w ciszy i większym skupieniu, może okazać się bardziej wydajny, twórczy i kreatywny. Do tego dochodzi nie mniej ważna wdzięczność, że nie musi marnować czasu na dojazdy, a zaoszczędzony w ten sposób czas może spędzić na wiele sposobów – biorąc większy udział w życiu swojej rodziny, inwestując w rozwój osobisty, realizując swoje hobby czy po prostu odpoczywając. Załóżmy, że dojazd do pracy i powrót z niej zajmuje nam dziennie około 2 godzin. Nawet jeśli pracujemy zdalnie 3 dni w tygodniu, zyskujemy każdego tygodnia cenne 6 godzin życia. Wszystko to ma ogromny wpływ na ogólne samopoczucie pracownika i lepsze podejście do obowiązków zawodowych.

Więcej o różnych modelach pracy: https://azir.edu.pl/jaki-model-pracy-sprawdzi-sie-na-dluzsza-mete-zdalny-stacjonarny-czy-hybrydowy/

Równie istotną kwestią może być elastyczny czas pracy, tzn. pracownik ma wybór, na którą godzinę będzie przyjeżdżał do biura lub zaczynał pracę z domu. Oczywiście nie w przypadku każdej działalności jest to możliwe, jednak warto przemyśleć tę kwestię. Jeżeli pracownika rozliczamy projektowo, warto wprowadzić taką opcję. Poczucie pewnej wolności jest istotnym czynnikiem decydującym o tym, czy pracownik czuje się przywiązany do obecnego miejsca pracy.

Jakie benefity motywują pracowników?

Na lojalność pracownika mogą wpływać również dodatkowe benefity, w tym te niematerialne. Ludzie nie lubią stagnacji. Jeśli chcesz pokazać, że cenisz pracownika, pokaż, że zależy ci na wzroście jego kompetencji. Zapewnij mu możliwość rozwoju poprzez uczestnictwo w różnych kursach – zawodowych, kursach językowych, warsztatach rozwoju osobistego.

Zadbaj o jego bezpieczeństwo oferując korzystny pakiet medyczny, umożliwiający leczenie w prywatnych przychodniach oraz dodatkowe ubezpieczenie grupowe. Pomyśl także o sferze rozrywkowej. Takie benefity, jak zniżka na zagraniczny urlop, bon podarunkowy do popularnego sklepu, dostęp do najnowszych audiobooków czy możliwość przedpłaconego wejścia do różnych obiektów sportowych, sprawią, że pracownik chętniej pozostanie w firmie, która oferuje mu dodatkowe korzyści, niezwiązane z samym wynagrodzeniem, stanowiące wartość dodaną.

Niezwykle ważne jest jednak to, aby pracownik miał możliwość wyboru benefitów, które motywują go do pracy. W innym wypadku nawet najkorzystniejsze świadczenia mogą nie przynieść żadnego pozytywnego skutku. Warto zatem zaoferować wachlarz możliwości do wyboru. Każdy może potrzebować innego rodzaju wypoczynku, rozwoju czy dodatkowego wsparcia. Pozwolenie pracownikom na podjęcie decyzji w tym zakresie pokazuje, że liczycie się z ich zdaniem.

Tak rozumiany system motywacyjny w firmach obejmuje wielu różnych sfer: stworzenie optymalnych warunków oraz przyjaznej, niestresującej atmosfery, indywidualne dopasowanie zadań do umiejętności pracowników oraz przygotowanie szerokiej bazy dodatkowych świadczeń pozapłacowych. Trzeba pamiętać, że dobry pracownik, na którym można polegać, to jedna z podstawowych wartości firmy. Dużo bardziej opłaca się zadbać o pracowników, których mamy, niż szkolić nowych. Obie strony na tym skorzystają.

Więcej o rywalizacji firm o specjalistów: https://azir.edu.pl/spada-rotacja-pracownikow-firmy-beda-rywalizowac-o-specjalistow/

Opr. am

Źródło: https://motivizer.pl/

Partner strategiczny

Partnerzy instytucjonalni

Partner

Partnerzy medialni

Twoja playlista jest pusta.