Wielu z nas docenia oszczędności, jakie generuje możliwość pracy z domu, jak również zauważa, że pracując z domu jesteśmy bardziej produktywni. Warto pewnie zastanowić się, czy aby na pewno konieczny jest powrót do tego, co było wcześniej, skoro model zdalny i hybrydowy przyniósł szereg korzyści zarówno pracownikom, jak i biznesom. Są pośród nas jednak osoby, które zdecydowanie preferują pracę z biura. Jak to pogodzić? Z pewnością jest to decyzja wymagająca wypracowania kompromisów.
Aż 34% pracowników biurowych w Polsce ceni sobie pracę z domu za znaczną oszczędność czasu na dojazdy, ten sam odsetek zatrudnionych (34%) wskazuje, że wykonywanie służbowych obowiązków poza siedzibą firmy przyczyniło się do mniejszego odczuwania stresu w związku z pracą – wynika z badania przeprowadzonego przez Spark Communications na zlecenie firmy Poly. Aż dla 30% pracowników w Polsce ważna jest możliwość zaoszczędzenia pieniędzy w związku z brakiem konieczności dojazdu do siedziby firmy. Natomiast 22% polskich respondentów jako zaletę pracy zdalnej podało również większą produktywność podczas wykonywania służbowych obowiązków.
Wielu respondentów wskazuje, jak ważna jest cisza, aby mogli się skupić na powierzonych zadaniach, czego często brakuje w zatłoczonym biurze. Okazuje się, że to właśnie odpowiednie warunki pracy, w tym zachowanie ciszy, są kluczowe z perspektywy pracowników do sprawnego wykonywania obowiązków. Respondenci zapytani, czego najbardziej obawiają się w związku z powrotem do biura, wskazują wspomniane już wcześniej dojazdy do pracy (45%), głośne rozmowy przez telefon lub spotkania współpracowników, które mogą wpłynąć na efektywność ich pracy (38%) oraz ludzi zaglądających przez ramię na to, co robią (38%).
W opinii Jakuba Abramczyka, dyrektora sprzedaży na Europę Wschodnią w firmie Poly, mówiąc o momencie wzrostu popularności pracy zdalnej – która wynikła z konieczności zapewnienia odpowiednich warunków bezpieczeństwa zdrowia pracowników, co zmusiło znaczną część społeczeństwa do wykonywania służbowych obowiązków z domu praktycznie z dnia na dzień – nie możemy zapomnieć o wpływie technologii na ten proces. To przejście (a właściwie „przeskok”) nie byłoby możliwe bez dedykowanych urządzeń oraz programów, umożliwiających płynne funkcjonowanie biznesu i wydajną pracę. W związku z tym nieodłącznym wyposażeniem zatrudnionych stały się laptopy, kamery, słuchawki oraz zestawy głośnomówiące. Część pracodawców miała możliwość doposażenia zdalnych stanowisk pracy swoich pracowników, kiedy była taka konieczność. Praca zdalna, pomimo obaw części pracodawców, sprawdziła się.
Wśród respondentów wymienionego badania są również osoby, które z niecierpliwością wyczekują powrotu do biura. Aż 20% z nich wskazało na trudności we współpracy jako jedną z głównych wad pracy między domem a biurem. Pomimo znacznego upływu czasu oraz zapewnień firm o odpowiednim przygotowaniu pracowników, z badań przeprowadzonych przez firmę Poly wynika, że nadal aż 20% polskich respondentów nie posiada odpowiednich urządzeń do komfortowej pracy zdalnej. Wyniki badania obrazują, że jedną z wad wykonywania służbowych obowiązków z domu, wskazywaną przez 24% badanych, jest jednoczesna konieczność nauczania domowego lub zorganizowania opieki nad dziećmi w czasie pracy. 30% badanych wskazało także niepokojące poczucie, że podczas pracy zdalnej oczekuje się od nich pracy poza ustalonymi godzinami.
Zakładając z optymizmem nadchodzący bliski koniec pandemii i związaną z tym możliwość powrotu do „normalności” – ciężko określić, jak ta „normalność” będzie wyglądać. Dla wielu osób, w tym pracodawców, z tym założeniem ściśle związana jest praca w poprzednim modelu – czyli wykonywanie służbowych obowiązków wyłącznie z biura. Warto rozważyć, czy konieczny jest powrót do tego, co było wcześniej, skoro model zdalny i hybrydowy w wielu przypadkach sprawdził się, nie przyniósł strat wydajności pracowników, a biznesom przyniósł szereg korzyści, w tym oszczędności finansowych. Podejmując ważne z punktu widzenia zarówno pracodawcy, jak i pracowników, decyzje, warto pamiętać o tym, że aż 26% respondentów deklaruje, że praca hybrydowa zapewnia im lepszy work-life balance, a 28% z nich może poświęcić więcej czasu dla rodziny dzięki temu modelowi współpracy. Nie można się zatem dziwić, że większość pracowników przyzwyczaiwszy się do obecnego stanu rzeczy, nie wyczekuje powrotu do siedziby firmy, a wręcz przeciwnie, preferuje dom jako przestrzeń do pracy i potrafi lepiej zorganizować swoje życie w takiej perspektywie.
Opr. am
Na podstawie: Newseria