Jak ważna jest elastyczność w pracy?

Ponad połowa pracowników na całym świecie deklaruje, że rozważy odejście z pracy, jeśli będzie pozbawiona elastyczności związanej z miejscem i czasem jej wykonywania. To wyniki najnowszego badania EY „Work Reimagined Employee Survey”.

Badanie przedstawia opinie ponad 16 tys. pracowników z 16 krajów, zatrudnionych w różnych branżach i zajmujących różne stanowiska. Uczestników pytano m.in. o doświadczenia związane z pracą podczas pandemii i ich nastawienie związane z „powrotem do normalności” w miejscu pracy.

9 na 10 badanych osób uważa, że odpowiednia elastyczność w zakresie miejsca i czasu pracy jest dla nich ważną kwestią. Przy tym dla 54 proc. ankietowanych ważniejsza jest elastyczność dotycząca godzin pracy, a dla 40 proc. bardziej liczy się jej miejsce.

A co z trybem pracy? Według badań EY po zakończeniu pandemii pracę stacjonarną przez cały tydzień wybrałby co piąty ankietowany (22 proc.), 26 proc. zdecydowałoby się na wyłącznie pracę zdalną, a 14 proc. chciałoby pracować zdalnie lub hybrydowo. Jeden na czterech badanych gotów byłby pracować w każdym z tych trzech trybów. Średnio pracownicy oczekiwaliby 2-3 dni pracy w trybie zdalnym, przy czym jedna trzecia chciałaby też skrócenia tygodnia pracy.

Pandemia pokazała także, jak ważna w życiu człowieka jest technologia – zwłaszcza sprawny internet. Z jego wykorzystaniem uczestniczymy w zdalnych lekcjach, organizujemy spotkania pracownicze, nieraz nawet w ten sposób spotykamy się towarzysko. Aż 64 proc. respondentów stwierdza, że biura należy wyposażyć w lepszą technologię – w tym szybszy internet i odpowiednie systemy videokonferencyjne. 48 proc. chciałoby, aby ich firmy zainwestowały w nowy sprzęt do użytku w domach (dodatkowe monitory lub słuchawki), a 47 proc. oczekiwałoby od pracodawcy zwrotu kosztów np. za dostęp do internetu.

– Praca poza biurem, która w większości dużych firm trwa już od ponad roku, pokazała zarówno pracownikom, jak i pracodawcom, że możliwe jest elastyczne podejście do miejsca wykonywanych czynności bez poważnych zakłóceń w działalności firm. Z jednej strony pracownicy chcą elastyczności, bo widzą dla siebie korzyści z pracy poza biurem – głównie wynikające z oszczędności czasu na dojazdy, możliwości godzenia obowiązków domowych z zawodowymi, z drugiej zaś strony mamy bardziej złożoną i nie dającą jednoznacznych ocen perspektywę pracodawcy. (…) Firmy stoją dziś przed poważnym wyzwaniem – jak połączyć interesy i oczekiwania wszystkich stron, jednocześnie wciąż pamiętając przecież o ryzykach epidemicznych – mówi Karol Raźniewski, Associate Partner w People Advisory Services EY, cytowany w komunikacie.

Autor: MM

Partner strategiczny

Partnerzy instytucjonalni

Partner

Partnerzy medialni

Twoja playlista jest pusta.