Powrót do biura po pandemii. Jak zadbać o pracowników w nowej rzeczywistości?

Pracodawcy i osoby odpowiedzialne za obszar HR powinni być świadomi, że muszą zadbać o bezpieczeństwo i komfort powracających pracowników, a także o ich nowe potrzeby, które pojawiły się w pandemii.

Wygląda na to, że pandemia jest w odwrocie. Mamy pierwsze efekty programu szczepień – każdego dnia liczba zachorowań na koronawirusa w naszym kraju jest niższa. Kolejne obostrzenia są odwoływane i zdaje się, że życie wraca do normalności. A pracownicy do firm. Znów będą musieli odnaleźć się w „nowej” rzeczywistości. Praca zdalna, której na początku się obawiano, przez ostatnie kilkanaście zdążyła stać się codziennością w wielu polskich firmach. Nie wracamy do starego „porządku” - korona-kryzys raz na zawsze zmienił pewne aspekty naszego życia.

W pierwszej kolejności warto sprawdzić, czy pracownicy chcą powrotu do biura.

Jeżeli profil naszej działalności na to pozwala i możemy swobodnie decydować o tym, w jakiej formie nasi pracownicy wykonują swoje zadania, warto zapytać zespół, czy w obecnej sytuacji preferuje pracę z biura, z domu, czy może najefektywniejszym rozwiązaniem będzie połączenie obu podejść? Dopasowywanie się do potrzeb wszystkich, jest kluczem do posiadania lojalnych i świetnie działających pracowników. Odgórna decyzja o tym, że pracownicy mają wrócić do pracy z biur, może spotkać się z oporem, ponieważ ci najzwyczajniej, mimo poprawiającej się sytuacji epidemiologicznej w naszym kraju, mogą nadal obawiać się pracy w otoczeniu innych osób i konieczności kontaktowania się z kolegami w „cztery oczy”. Więc zanim zaczniemy organizować i inwestować w taki powrót, należy sprawdzić, w ogóle będzie możliwy” komentuje Iwona Żurawska, Dyrektor HR w Intrum.

Powrót pracowników do biur, póki co jeszcze w pandemii, będzie wymagał  też stworzenia nowych procedur i zasad dotyczących ponownego, wspólnego przebywania w jednej przestrzeni. Wszyscy pracownicy muszą je znać, powinny być przekazywane w korespondencji mailowej, ale warto również zorganizować dedykowaną akcję edukacyjną wśród pracowników, np. w formie plakatów, czy infografik.

Trzeba być również świadomym faktu, że mimo zachowania wszelkich względów bezpieczeństwa, może zdarzyć się, że któryś z pracowników już po powrocie do biura niestety zachoruje na Covid-19. 

Jeżeli okaże się, że ktoś z naszego zespołu jest chory, najważniejsze jest szybkie zareagowanie. Chorego pracownika należy odseparować od reszty zespołu – jeżeli w danym momencie przebywa w biurze, trzeba zapewnić mu bezpieczny powrót do domu i jeżeli jest taka konieczność – zapewnić również wsparcie w otrzymaniu niezbędnej pomocy medycznej. Następnie należy dokładnie zdezynfekować stanowisko pracy zarażonego pracownika i sprawdzić, z iloma osobami z firmy miał kontakt w ciągu ostatnich dni. Tacy pracownicy powinni udać się zapobiegawczo na kwarantannę. To pozwoli wykluczyć kolejne zachorowania. Pracownicy powinni być szczegółowo poinformowani o procedurach postępowania z przypadkami Covid-19 w firmie. To dodatkowo zwiększy ich poczucie bezpieczeństwa pracy w biurze” podpowiada Iwona Żurawska.

Po powrocie do biura należy obserwować, jak nowe zasady działają w praktyce i na bieżąco wprowadzać zmiany, by w pełni zadbać o potrzeby pracowników. Warto również przemyśleć kwestię benefitów dostępnych w firmie, bo to, co sprawdzało się przed pandemią, a nawet po wybuchu korona-kryzysu, może nie pasować do „nowych” czasów.

Przykładem jest zapewnienie pracownikom korzystania z prywatnej opieki zdrowotnej. Taki benefit oczywiście istniał już w wielu firmach przed pandemią, ale ostanie miesiące pokazały, że zdrowie jest najważniejsze, i że nie jest to tylko często powtarzany frazes. To co, kiedyś było firmowym bonusem, atutem pracodawcy, teraz stało się jego obowiązkiem.

Po powrocie do biura warto również zadbać o bardziej praktyczne, ale potrzebne i mile widziane przez pracowników benefity, takie jak np. zapewnienie gotowych obiadów, catering. Ograniczy to m.in. konieczność przygotowania posiłków we wspólnej kuchni. Jest to kolejny sposób dbania o bezpieczeństwo pracowników w pandemii.

Nawet jeżeli zapadnie decyzja o tym, że firma wraca do pełnego funkcjonowania w biurze i takiego powrotu chcą również pracownicy, to jednak warto z możliwości pracy zdalnej uczynić stały benefit. Korona-kryzys pokazał, że niektórzy pracownicy są nawet jeszcze bardziej efektywni, pracując zdalnie. Więc kiedy przyjdzie czas na zrealizowanie ważnego projektu, który wymaga szczególnego skupienia, może warto, aby pracownicy popracowali nad nim w domowym zaciszu.

Autor: Przemysław Śmiałkowski (Na podstawie materiału prasowego)

Partner strategiczny

Partnerzy instytucjonalni

Partner

Partnerzy medialni

Twoja playlista jest pusta.