Nauka zdalna częściowo pokrywa się z przerwą świąteczną, która trwa od 23 do 31 grudnia br. - Zdalnej nauki w przyszłym tygodniu będzie trzy dni (20, 21, 22 grudnia) oraz trzy dni po świętach (3, 4, 5 stycznia), cztery w zasadzie, bo jeszcze 7 stycznia, a potem wracamy do stacjonarnej nauki i pracy, co do tego wątpliwości nie ma – mówił w jednym z wywiadów minister edukacji Przemysław Czarnek.
Według badań dr. hab. Piotra Długosza z Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie po roku nauki zdalnej 20 proc. uczniów przejawia objawy depresji. O negatywnych skutkach nauki zdalnej mówił też szef MEiN w czasie konferencji prasowej podsumowującej wyniki badań krótkowzroczności u dzieci od 7. do 10. roku życia: - Nauka zdalna, długie przebywanie w pomieszczeniach zamkniętych, ciągły kontakt z smartfonami, tabletami czy ekranami komputerów powodują poważne kłopoty zdrowotne.
Szczegóły rozporządzenia
Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 od 20 grudnia 2021 r. do 9 stycznia 2022 r. zostanie ograniczone stacjonarne funkcjonowanie szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych i wprowadzone w nich nauczanie zdalne. Ograniczenie obejmuje też placówki kształcenia ustawicznego, centra kształcenia zawodowego, a także szkoły artystyczne. Ograniczenie pracy stacjonarnej nie dotyczy przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych form wychowania przedszkolnego.
W czasie nauki zdalnej dyrektorzy szkół podstawowych będą musieli zapewnić opiekę świetlicową uczniom klas I-III, jeśli o taką opiekę zawnioskują rodzice.
Rozporządzenie nie ogranicza funkcjonowania w sposób stacjonarny młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych i poradni psychologiczno-pedagogicznych. Internaty i bursy także będą działać. Uczniowie z nich korzystający nadal będą mieli możliwość przebywania w nich, jeśli w miejscu zamieszkania nie mają warunków, by uczyć się zdalnie.
Zajęcia praktyczne i praktyki – stacjonarnie
Dyrektorzy szkół prowadzących kształcenie zawodowe, centra kształcenia zawodowego i placówki kształcenia ustawicznego będą mogli zorganizować stacjonarne zajęcia praktyczne, jednak ich wymiar nie może przekroczyć 16 godzin tygodniowo.
W okresie między 20 grudnia a 9 stycznia będą mogły być realizowane także praktyki zawodowe. Można je organizować w dotychczasowej formie lub w formach wprowadzonych w okresie pandemii, czyli np. w formie wirtualnego przedsiębiorstwa lub projektu edukacyjnego.
Zajęcia z zakresu praktycznej nauki zawodu (zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe) mogą być prowadzone stacjonarnie u pracodawców lub w indywidualnych gospodarstwach rolnych, o ile w podmiotach tych nie występują zdarzenia, które ze względu na aktualną sytuację epidemiologiczną mogą zagrozić zdrowiu uczniów.
Czwarta fala przybiera na sile
15 grudnia br. odnotowano tragiczny rekord czwartej fali pandemii – według danych resortu zdrowia w tym dniu z powodu koronawirusa zmarło aż 669 osób. Szczyt zachorowań czwartej fali miał miejsce 1 grudnia, czyli dwa tygodnie temu. Potwierdzono wówczas ponad 29 tys. przypadków Covid-19.
Według pandemicznego podsumowania, które przygotowały Komisja Europejska i OECD, Polska znalazła się na podium w grupie państw, które najgorzej poradziły sobie z pandemią. Mamy największą liczbę zgonów oraz najgorszy dostęp do służby zdrowia. W wyniku pandemii oczekiwana długość życia Polaków zmniejszyła się o 1,4 roku. Pod tym względem mamy jeden z najgorszych wyników w Europie. Jesteśmy również na drugim miejscu, po Meksyku, z liczbą nadwyżkowych zgonów.
Opr. Agnieszka Krupska