Nowy przedmiot – historia i teraźniejszość, w skrócie HiT – już 1 września 2022 r. ma zastąpić wiedzę o społeczeństwie realizowaną w zakresie podstawowym w liceach, technikach oraz szkołach branżowych. Projekt podstawy programowej HiT jeszcze w grudniu ma trafić do konsultacji społecznych i międzyresortowych.
– Ideą jest to, żeby w I i II klasie szkoły ponadpodstawowej wprowadzić przedmiot, którego treścią będzie historia najnowsza, historia drugiej połowy XX w., zaczynając od końca II wojny światowej, ale z wprowadzeniem i przypomnieniem tego, co działo się w czasie II wojny światowej, żeby narysować kontekst do kolejnych rozważań, które będą na poszczególnych lekcjach podejmowane – powiedział minister Przemysław Czarnek w czasie konferencji prasowej, na której przedstawił założenia nowego przedmiotu.
Szef MEiN podkreślił, że wprowadzenie historii i teraźniejszości nie spowoduje zwiększenia liczby zajęć lekcyjnych w szkołach ponadpodstawowych. Dodał, że potrzebna będzie niewielka zmiana związana z nauczaniem historii: – Będzie również niewielka korekta dotycząca programu nauczania historii w szkołach ponadpodstawowych w tym tradycyjnym programie – zaznaczył.
Wiceminister Dariusz Piontkowski podkreślił, że rolą HiT będzie położenie nacisku na znajomość historii najnowszej: – Nowy przedmiot ma wprowadzić ucznia do współczesnego świata, pozwolić mu połączyć treści z historii najnowszej. Aby uczeń omawiając historię Polski, przypomniał sobie najważniejsze wydarzenia II wojny światowej. Bez tego trudno zrozumieć całą historię powojenną – uważa.
Piontkowski zaznaczył, że MEiN „nie chce zmieniać WOS-u jako przedmiotu rozszerzonego, który nadal może być zdawany na maturze. – Uważamy, że ten przedmiot powinien pozostać – dodał.
Szczegóły pomysłu
Zgodnie z komunikatem zamieszczonym na stronie MEiN, treści przedmiotu historia i teraźniejszość będą obejmowały zagadnienia z obecnej podstawy programowej przedmiotu wiedza o społeczeństwie w zakresie podstawowym oraz zagadnienia z historii najnowszej – dzieje powojenne od 1945 r. do 2015 r., Polska i świat.
- Można powiedzieć, że to uzupełniona i poszerzona kontynuacja kursu historii najnowszej i wiedzy o społeczeństwie realizowanego w klasie VIII szkoły podstawowej. Będzie też zapewniona korelacja z podstawą programową historii w szkołach ponadpodstawowych tak, aby treści z zakresu historii najnowszej powtarzały się jedynie na tyle, na ile jest to konieczne – informował resort edukacji na stronie internetowej. - Treści z dotychczasowego przedmiotu wiedza o społeczeństwie w zakresie podstawowym zostaną wkomponowane w kontekst historyczny, co umożliwi uczniom lepsze zrozumienie złożonych procesów historycznych oraz społeczno-politycznych – podkreślono.
Cel proponowanych zmian
Jak wyjaśnia ministerstwo, celem wprowadzenia nowego przedmiotu jest zwiększenie zakresu zagadnień związanych z historią najnowszą w edukacji historycznej uczniów szkół ponadpodstawowych. Ma zostać zachowany obowiązkowy, regularny, chronologiczny, pełny kurs historii dla każdego ucznia szkoły ponadpodstawowej. Uczniowie poznają także podstawowe i trwałe zasady życia społecznego, w tym fundamenty państwa i prawa.
- Edukacja historyczna w szkole powinna rozwijać nie tylko zainteresowanie przeszłością i dostarczać wiedzę na temat najważniejszych wydarzeń czy najwybitniejszych postaci z dziejów Polski i dziejów powszechnych. Jej zadaniem jest przede wszystkim wyposażanie uczniów w umiejętności kluczowe z punktu widzenia sprawnego funkcjonowania w świecie współczesnym, takie jak analizowanie, wnioskowanie i samodzielne ocenianie wydarzeń – informuje MEiN.
Aktualnie nad przygotowaniem projektu podstawy programowej HiT pracuje powołany przez ministra edukacji zespół ekspertów. Mają oni także opracować propozycje zmian w podstawie programowej przedmiotów historia (zakres podstawowy i rozszerzony) oraz wiedza o społeczeństwie (zakres rozszerzony) dla szkół ponadpodstawowych. Eksperci do 30 listopada br. mają czas na przedstawienie projektu. Następnie ma on trafić do konsultacji publicznych i uzgodnień międzyresortowych.
Opr. Agnieszka Krupska Źródło: MEiN